My Google+ יעל כוכבא פסיכולוגית - רווקים נצחיים

                                          

                                      נקודת מפנה - מכון לשינוי,                                                     התפתחות אישית והגשמה עצמית
                                       
050-3375123    
                                                                                        

 

טיפול פסיכולוגי, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, אבחונים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים וכל השירותים הקשורים לתחום הטיפולי.
המדריך השלם לטיפול זוגי  |  


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


למה יש רווקים נצחיים - והאם זוגיות איתם אפשרית?

המשפחה של אודי (שם בדוי) כבר ויתרה עליו. בגיל 43 הוא עדיין היה רווק ואף סימן לכלה עתידית לא נראה באופק. היו לו בנות זוג לאורך השנים, הוא אפילו הביא אותן לארוחות שישי אצל ההורים, אבל כולן נעלמו אחרי תקופה של מספר חודשים."גם כשהייתי לבד, אף פעם לא באתי לארוחות משפחתיות לבד באמת", הוא אומר. "תמיד הגיע איתי פיל ענק שהתיישב באמצע החדר. כולם היו מסתכלים עליי במבטים שואלים, אני חושב שבאיזשהו שלב הם אפילו תהו אם אני גיי".
לאודי לא הפריע להיות רווק. "החברים שלי כבר היו נשואים עם ילדים. בנות הזוג שלהם תמיד חשבו שמשהו לא בסדר איתי, אבל החברים עצמם היו אכולי קנאה: הם שמעו ממני סיפורים על מסיבות ועל בחורות צעירות שיצאתי איתן והיו מתים להתחלף איתי ליום אחד. לא הרגשתי חריג או משהו כזה – להיפך, נהניתי מכל רגע".
אבל אז אודי הכיר את שירה, מורה לריקוד בת 32. אחרי שנה של זוגיות צפופה, היא הודיעה לו חד משמעית שהיא רוצה להתחתן והוא נכנע. "האמת היא שעם שירה זה פשוט הרגיש נכון", הוא מסביר. "היום בדיעבד אני מבין שלפניה, לא פגשתי אף אחת אחרת שהתאימה לי. כנראה שאצלי זה לקח יותר זמן. וככה מצאתי את עצמי עומד מתחת לחופה רק בגיל 43 וחצי".

האם רווק נשאר תמיד רווק?

האם באמת ייתכן שגבר שנשאר רווק עד העשור החמישי לחייו מסוגל לתפקד כבעל נורמלי או שיש אנשים שפשוט לא בנויים לנישואים? זאת, גם אם נניח בצד את תואר המלוכה וחיי העושר שמתלווים לנישואים אלו.
 מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה ש-90% מהגברים הישראלים מתחתנים בסופו של דבר ואף בגיל מוקדם יחסית (גיל הנישואים לגברים בישראל עומד על 28). מתוך10% הנותרים, חלקם הגדול הם הומואים ורק מעטים הם כאלה שמתקשים למצוא את עצמם במערכת יחסים מחייבת.
 "המונח הזה, 'רווקים מזדקנים', הוא די פשטני ולא בדיוק קולע", מסבירה הפסיכולוגית והמטפלת הזוגית  יעל כוכבא. "הנורמה בחברה שלנו היא להתמסד בגילאי ה-20 וה-30, להתחתן ולהביא ילדים, אבל תמיד היו כאלה שחרגו מהנורמה וגם היום יש לא מעט כאלה.
"לא לכל אחד המבנה האישיותי שמותאם לנהל חיים במערכת זוגית ובמסגרת מסורתית כזו. במיוחד בחיים במאה ה-21, שהם מלאי התרחשויות ומאוד אינטנסיביים באופן שמקשה על המסגרת המשפחתית לא פעם. יש לא מעט זוגות היום שבכלל לא מתחתנים וזה גם נעשה מאוד מקובל".

הרווקים רוצים זוגיות?

לדברי כוכבא "נדיר למצוא גבר מעל גיל 45 שמגיע לנישואים ראשונים רווק, בלי ילדים או אישה לשעבר. אבל הם בהחלט קיימים ולכל אחד מהם יש סיבה משלו. יש את הדון ז'ואנים הנצחיים שמכורים לריגוש שבמערכת יחסים חדשה וחייבים לעבור כל הזמן הלאה. הם פשוט לא מסוגלים להתמסד.
 
"יש מקרים שבהם גברים חוו טראומה של נטישה או פגישה, שמונעת מהם להיכנס למערכת זוגית מחייבת. ניתן להביא דוגמאות מוכרות מהסיפור של הנסיך אלברט, שאיבד את אמו, גרייס קלי, כשהיה בן 24 ובנסיבות טראגיות, אפשר לנחש די בקלות שהוא פשוט סבל מחרדת נטישה. מעבר לכך, אמא שלו הייתה אחת הנשים היפות בדורה, אישה מאוד קלאסית – מי בכלל יכולה להתחרות עם מודל כזה?".

אז בסופו של דבר האם גם לרווקים מזדקנים יש סיכוי?

"לכל אחד יש סיכוי. חיפוש זוגיות היא משהו שמושרש בטבע שלנו, מתוך הצורך הביולוגי להתרבות ומתוך הרבה מאוד צרכים נפשיים וחברתיים. הכל שאלה של רצון ונכונות לעבור טיפול כדי לבחון את הסיבות לקושי שבמציאת זוגיות מחייבת וארוכת טווח".

אבל האם באמת הנישואין האלה יחזיקו מעמד?

לדברי כוכבא, בדרך כלל, בגיל 40 ומעלה, גברים ונשים נוטים פחות לעשות החלטות פזיזות. האישיות שלהם כבר מגובשת ואם הם החליטו להתחתן או למסד את הקשר בדרך אחרת - סימן שהם עברו איזשהו תהליך פנימי שאפשר להם לפתור את הבעיה שמנעה מהם עד כה לעשות את זה. "אם זהו אכן המקרה, סביר גם שהנישואים יחזיקו מעמד".

 
לייבסיטי - בניית אתרים